سفارش تبلیغ
صبا ویژن



چرا حجاب؟ - صراط حق

   

دیدگاه زیست‏شناسی و روان‏شناسی درباره حیای زن :

زیست‏شناسان و روان‏شناسان هم به فطری بودن حیا در زن (و بلکه در جنس مادّه) اذعان دارند. دکتر فخری، فیزیولوژیست مصری، در این‏باره می‏گوید: «اصل و مبدأ احساس حیا،همان احساس جنسی جنس مادّه در مورد حیاست و به همین جهت می‏بینیم نوعاًَ احساس حیا در زنان از مردان قوی‏تر است».( به نقل از:علی محمّدی آشنایی، حجاب در ادیان الهی، قم، اشراق، 1373، ص26. )

بنابراین، وقتی حیا در زن فطری باشد، حجاب و پوشش هم، که از آثار و نتایج آن است، فطری خواهد بود. منتسکیو می‏گوید: «تمام ملل جهان در این عقیده مشترکند که زن‏ها باید حجب و حیا داشته باشند تا بتوانند خودداری کنند. علّتش این است که قوانین طبیعت این‏طور حکم کرده است و لازم دانسته زن‏ها محجوب باشند و برشهوات غلبه نمایند. طبیعت مرد را طوری آفریده که تهوّرش زیادتر باشد، ولی زن طوری آفریده شده که خودداری و تحمّلش زیادتر باشد.

دیدگاه جامعه‏شناسی درباره حیای زن :

بررسی جامعه‏شناختی و تاریخی حجاب نیز فطری بودن حیا در زن را به اثبات می‏رساند؛ زیرا بنابر گواهی متون تاریخی، در اکثر قریب به اتفاق ملّت‏ها و آیین‏های جهان، حجاب در بین زنان معمول بوده است؛ هرچند در طول تاریخ، فراز و نشیب‏های زیادی را طی کرده و گاهی با اعمال سلیقه حاکمان، تشدید یا تخفیف یافته، ولی هیچ‏گاه به طور کامل از بین نرفته است. مورّخان به ندرت، از اقوام بدوی، که زنانشان دارای پوشش مناسب نبوده و یا به صورت برهنه در اجتماع ظاهر می‏شدند، یاد می‏کنند.دانشمندان، تاریخ حجاب و پوشش زن را به دوران ما قبل تاریخ و عصر سنگ نسبت می‏دهند. کتاب زن در آینه تاریخ پس از طرح مفصّل علل و عوامل تاریخی حجاب، می‏نویسد: «با توجه به علل ذکر شده و بررسی آثار و نقوش به دست آمده، پیدایش حجاب به دوران پیش از مذاهب مربوط می‏شود .نتیجه‏ای که از این مطلب می‏توان گرفت این است که گرایش زنان در طول تاریخ و در خلال فرهنگ‏ها و تمدّن‏های گوناگون، و حتّی بعضاً متضاد،به حجاب وپوشش، این حقیقت را به اثبات می‏رساند که حیا، که تبلور آن حجاب زن در مقابل نامحرم است، ریشه در فطرت و غرایز زن دارد و به همین دلیل، یک خصیصه ‏مشترک‏ در بین‏ تمام‏ زنان‏ بوده ‏است.

حجاب ومنطق :

همشری محترم شاید این سؤال برای شما مطرح شود که که حجاب دلیل معقولی ندراد ومنطقی نیست . میگویند: منشاء حجاب یا غارتگری وناامنی بوده که امروز وجود ندارد،یا فکر رهبانیّت وترک لذّت بوده است که فکر باطل ونادرستی است .پاسخ این سؤال این است که حجاب ،از جنبه های مختلف روانی ،خانوادگی ،اجتماعی ،حتّی از جنبه بالا رفتن ارزش زن، منطق معقول دارد.مرد بطور قطع از نظرجسمانی بر زن تفوّق دارد،از نظرمغز وفکر نیز تفوّق مرد لااقل قابل بحث است ،زن دراین دو جبهه دربرابر مرد قدرت مقاومت ندارد ولی زن ازطریق عاطفی وقلبی همیشه تفوّق خود را بر مرد ثابت کرده است .حریم نگه داشتن زن میان خود ومرد یکی از وسایل مرموزی بوده است که زن برای حفظ مقام وموقع خود دربرابر مرد از آن استفاده کرده است.اسلام زن را تشویق کرده است که ازاین وسیله استفاده کند وهراندازه، متینترو باوقارتر حرکت کند،بر احترامش افزوده می شود.درقرآن کریم نیز توصیه می کند،زنان خود را بپوشانند ، بعد

می فرماید:این کار برای اینکه به عفاف شناخته شوندومعلوم شود خودرادراختیار مردان قرار نمی دهند،بهتر است.

 حجاب واصل آزادی :

همشری دومین سؤالی که شاید برای شما مطرح شوداین است که حجاب موجب سلب حق آزادی می شود که یک حق طبیعی بشری است ونوعی توهین به حیثیّت انسانی زن به شمار می رود .هر انسانی شریف وآزاد است ،مرد باشد یا زن، سفید باشد یا سیاه ،تابع هر کشور یا مذهبی که باشد.پاسخ این سؤال این است که فرق است بین زندانی کردن درخانه وبین موظّف دانستن زن به اینکه وقتی می خواهد با مرد بیگانه مواجه شود پوشیده  باشد.در کشورهای متمدّن جهان برای مردان نیز محدودیّت هایی وجود دارد.اگر مردی برهنه یا درلباس خواب از خانه خارج شد ویا با پیژامه بیرون آید،پلیس ممانعت کرده به عنوان اینکه این عمل بر خلاف حیثیّت اجتماع است ،اورا جلب میکند.هنگامی که مصالح اخلاقی واجتماعی افراد اجتماع او را ملزم کند که درمعاشرت اسلوب خاصی را رعایت کند مثلاً با لباس کامل بیرون آیند ،چنین چیزی نه بردگی نام دارد ونه زندان ،نه ضدِّ آزادی وحیثیّت انسانی است ونه ظلم وضدِّ حکم عقل.

برعکس ،پوشیده بودن زن ،درهمان حدودی که اسلام تعیین کرده،موجب کرامت واحترام بیشتر اوست؛زیرا اورا از تعرّض افراد جلف وفاقد اخلاق مصون می دارد.آری اگر کسی بگوید زن را باید درخانه حبس کرد،این با آزادی طبیعی وحیثیّت انسانی وحقوق خدادادی زن منافات دارد.چنین چیزی درحجاب های غیر اسلام بوده است ،ولی در اسلام نبوده ونیست.



نویسنده » محمد رضا » ساعت 4:5 عصر روز پنج شنبه 86 دی 20

حجاب از نظر قران  :

اشاره: اصل وجوب حجاب  برای زنان ازضروریّات دین اسلام است،ومنکر آن در حکم منکر دستورات ضروری اسلام  است وکسی که ازروی عمدوآگاهی منکر ضروریات اسلام شود،درحکم کافراست ،مگر اینکه معلوم باشد که منکر خدا ویارسول خدا نیست.ضرورت داشتن حجاب  برای زنان ازنظر قرآن ،وگفتار پیامبروامامان وبه حکم عقل واجماع واتّفاق رأی علمای اسلام ثابت است.درقرآن برای وجوب حجاب وحدود آن ،به چهارآیه که صراحت برآن دارند تمسّک شده ولی درمورد حفظ عفّت وپاسداری ازحریم آن ، درقرآن بیش از ده آیه وجود دارد.

 تجزیه وتحلیل آیه 30 سوره  نور:  

 درآیه 30 سوره نور (به عنوان نخستین آیه ای که صراحت بر وجوب حجاب دارد) می خوانیم:

«وَقُل لِلمُومِناتِ یَغضُضنَ مِن اَبصارِهِنَّ وَیَحفَظنَ فُروجَهُنَّ وَلا یُبدینَ زینَتَهُنَّ اِلّا ما ظَهَرَ مِنها وَلیَضرِبنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیوبِهِنَّ ولا یُبدینَ زینَتَهُنَّ اِلّا لِبُعولَتُهُنَّ ...»

ای پیامبر به زنان با ایمان بگو چشمهای خودرا (از نگاه به نامحرمان ) فرو گیرند ، ودامان خویش را حفظ کنند ، وزینت خود را ـ جزآن مقدار که نمایان است ـ آشکار نسازند،واطراف ،روسریهای خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن وسینه با آن پوشیده شود.)وزینت خود را آشکارنسازند مگر برای شوهرانشان وسایر افراد محرمشان...

شرح کوتاه :

دراین آیه به پنج موضوع در رابطه با حجاب وحفظ حریم عفّت تصریح شده است :

     1 . زنان باید دیدگان خود را از نگاه به نامحرم فرو بنندند.

     2. زنان باید دامن خود را از هرگونه عوامل بی عفّتی ، حفظ کنند.

     3. زنان باید زینت خود را ،جز آن مقدار که بطور معمول آشکاراست ،آشکار نکنند.

     4. زنان باید روسریهای خود را بر سینه بیفکنند.

       5 . زنان باید زینت خود را جز برای افراد محرم خود،آشکار نکنند.

ابن عبّاس عالم ومفسّر بزرگ عصر پیامبر در تفسیر جمله« ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن»می فرماید: یعنی زن باید مو وسینه ودور گردن وزیرگلوی خود را بپوشاند.

 آیات هشدارگردر حفظ سنگر حجاب وعفت :

                 1. نهی از کوبیدن پا بر زمین :

درذیل آیه 31 سوره نور،پس از آنکه خداوند به پیامبرفرمان می دهد که به زنان با ایمان بگو حجاب خود را رعایت کنند، می فرماید «ولا یَضرِبنَ بِاَرجُلِهِنَّ لِیَعلَمَ ما یَخفینَ مِن زینَتِهِنَّ »

باید زنان ،هنگام راه رفتن ،پاهای خود را بر زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود .

                 2 .  نهی ازسخن گفتن زن با نازوکرشمه :

درذیل آیه 32  سوره احزاب ،خداوند خطاب به همسران پیامبر میفرماید:«فَلا تََخضَعنَ بِالقَولِ فَیَطمَع الَّذی فی قَلبه مَرض َوقُلنَ قَولاً مَعروفاً»با صدای نرم ،به گونه هوس انگیز،سخن نگویید،که بیمار دلان در شما طمع کنند ،بلکه به خوبی سخن گویید .

           

 

 

 



نویسنده » محمد رضا » ساعت 4:0 عصر روز پنج شنبه 86 دی 20